Thursday, January 27, 2011

Bapa Silat Melayu Sarawak di era moden


Seni Silat Melayu adalah satu warisan bangsa Melayu yang tak lapuk dek zaman. 

Bahkan sejak dari dulu lagi, seni warisan ini telah dijaga dengan rapi oleh pengamal-pengamal yang turut berusaha untuk mempopularkannya dikalangan bukan Melayu.

Justeru itu, amatlah tidak sopan sekali apabila adanya tuduhan-tuduhan bahawa seni silat Melayu di negeri ini telah disalahgunakan oleh pengamalnya.

Seseorang sepatutnya tidak cepat untuk membuat tuduhan bahawa apabila anak nakal, sudah tentu mendapat restu bapa.

Andaian seumpama ini amat tidak adil sekali.


Begitu juga dengan andaian bahawa memandangkan murid perguruan Seni Silat Helang Putih memukul seorang pemimpin PBB, maka guru perguruan tersebut Haji Haneef dikatakan bersubahat.

Pihak yang membuat tuduhan seumpama itu patut dibawa ke muka pengadilan untuk dihukum kerana mempunyai mulut yang lancang yang tidak berlandaskan kepada fakta.

Satu tuduhan semata-mata terhadap seorang pengamal seni silat Melayu yang telah mempopularkan seni silat di seluruh Sarawak.

Bahkan bolehlah dikatakan Haji Haneef layak untuk digelar sebagai bapa silat Melayu Sarawak di era moden.

Maka kita jangan terlalu cepat membuat andaian yang bertujuan untuk merosakkan seni silat Melayu di Sarawak.

Tidak masuk akal untuk menuduh Haji Haneef mengarahkan murid-muridnya untuk memukul pemimpin PBB tersebut.

Mungkin pemimpin PBB tersebut sedang khayal ketika ditumbok. Satu kemungkinan.

7 comments:

  1. kalau mulut celupar dan dayus memang patut kena pukul tanya diri sendiri....

    ReplyDelete
  2. Nampak nya ada beberapa perkara yang cuba diketengahkan oleh pembawa cerita dan pengambil kesempatan.

    1. Pemimpin PBB ditumbuk isu lain
    2. Haji Haneef isu lain
    3. Yusnar isu lain

    Pemimpin PBB - mungkin dah nasib nak ditumbok orang

    Haji Haneef sebab nya rapat dengan Yusnar dan banyak nolong Yusnar sampei di jeles orang. walaupun Yusnar ya memang pemain belakang dalam beberapa isu politik negeri dan berkait rapat dengan menteri KKLBW Persekutuan termasuk niat bawak UMNO ke Sarawak adalah Yusnar. Yusnar juak orang kuat kepada Dr Annuar Rapaee dari belakang. Memang dah ada rancangan yang diatur tapi ada orang sik suka mungkin...

    Mesti orang tok bukan orang lain juak dengan Yusnar dan pemimpin PPB ya...yang tauk permasalahan dan konspirasi yang berlaku. Sebab ya semua kedak asuk kenak paluk sik bernunyi dah selamak isu tok timbul...sebab sidak harap nya akan hilang sendirik bila dah lamak-lamak.

    Tapi orang yang ada rasa hasad dengki tok sik akan berhenti. kadang2 mendiam dirik kedak Yusnar kinek tok pun dipertikai orang juak sebab nya takut juak di tauk dak boss boss nya yang nya kinek tok dibenci orang sampei diberi fitnah. effect juak ya klak...

    Bahaya juak ya...Sebab Yusnar banyak makei pengaruh Persekutuan dalam melebarkan niat nya yang sik diketahui umum...samaada nya penyokong PKR dalaman, antara pelumpuh kerajaan Taib, sekaligus melebar sayap UMNO ke sarawak. tapi semua ya sik bagus juak...

    ReplyDelete
  3. agree with second commentor. to many drama and hidden personal agenda

    ReplyDelete
  4. isu lain? tapi masa tok semua nya nampak berkaitan...terlalu jelas

    ReplyDelete
  5. sapa yang sik kenal dengan Exco member of PBB Youth - Radin Kadri bin Radin Budiman, si badak sumbu yang membiayai kemenangan Pandi Suhaili, ahli politk murahan yang menang menggunakan pengaruh wang. Coba semak semula undi pada pemilihan undi PBB yang lepas, kebanyakan undi pandi dari zon tengah.

    tahukah kenapa radin kaderi dipukul dan di mana?? padan muka Radin Kaderi, tengah berdangdut dengan bini orang kenak pukul. Ini kah pemimpin masa depan kita yang mana kaki wang, kaki empuan, kaki zina, kaki amput, kaki botol, pengampu, penipu besar, gila kuasa.

    ReplyDelete
  6. APA??nya tok nak jadi YB.??.kus semangat.....keluar dari mulut boyak masuk mulut anaconda..sengan ney nya tok sekolah bah?

    tanyak dgn org Kapit!Mcm ney nya dgn org bawahannya?Tanyak dgn pekerja2nya..jgn tanyak dgn tukang tambok..

    tukang tambok tok minak ngangak mulut nunggu habuan ajak.mun disebut nama nya tok dgn urg kapit or sibo..dlm sepuluh..kali duak jak nak bagus..nak bagus ya pun kali keluar dari mulut sidak kaki nambok nya.

    nya tok nak di harap membangun bangsa? bakal jd YB? rusak org melayu kita jadinya..iboh jak bermimpi...

    ReplyDelete
  7. mana-manalah komen kitak org ya..tapi si kira gney..amik jalan berunding..hj haneef ya kan kira urg kuat RSS..cari jalan penyelesaian yang terbaik..samada raden ya ptt kenak belasah, hj haneef patut dipersalah..ISLAM langsung sik menggalakkan kekerasan dalam menyelesaikan masalah ya..

    perlu igt,murid umpama anak kepada seorang guru. mungkin hj haneef sik salah dalam hal tok, tapi sebagai guru utama helang putih,tindak tanduk anak murid tetap jd tanggungjawab seorang guru. SELESAIKAN dengan aman..sikkan nak turun berperang hanya pasal hal ya..bagus gik berperang dalam mempertahankan ISLAM..

    KEPADA PENGAMAL-PENGAMAL SILAT YA..JAGA TATA TERTIB ANDA KERNA TINDAK TANDUK ANDA MENCERMINKAN PERGURUAN YANG KITAK ORG AMALKAN.

    untuk yang 'bertanggungjawab' membelasah ya,sik kemana-mana ilmu ya mun ya digunakan untuk kemudaratan..

    ReplyDelete