Wednesday, December 1, 2010

Siapa menentang UMNO masuk Sarawak?


* The Star, 21 November 1986
Datuk Musa Hitam ketika itu Timbalan Presiden UMNO juga Timbalan Perdana Menteri memberitahu, "UMNO telah membuat keputusan akan mengembangkan sayapnya ke Sabah. UMNO akan membuka bahagian dan cawangan ke negeri di bawah bayu. Keputusan dibuat oleh Majlis Tertinggi UMNO. UMNO perlu berkembang ke seluruh negara bukan saja ke Sabah".

* Majalah Massa, 29 Mac 1997
Datuk Mohd Asfia Awang Nassar, ketika menjadi Timbalan Speaker Dewan Undangan Negeri Sarawak berkata, "UMNO sukar dapat masuk ke Sarawak kerana soal keMelayuan, Islam dan Bumiputera."
"Di Sabah, UMNO masuk kerana untuk tenteramkan kekecuhan di Sabah. Di Sarawak tidak ada kekecuhan tetapi yang ada adalahkestabilan. Jadi tak ada alasan untuk UMNO datang ke sini. Tak ada alasan kuat untuk UMNO ke Sarawak," tambahnya lagi Massa 29hb. Mac 1997

* The Sarawak Tribune dan Utusan Sarawak
The Sarawak Tribune bertajuk 'Illegal to distribute UMNO membership forms' dan Utusan Sarawak bertajuk 'Haram Edar Borang Keahlian UMNO' yang masing-masingnya memetik kenyataan Naib Presiden UMNO Datuk Seri Najib Tun Razak harus direnung sedalam-dalamnya.
 

18 comments:

  1. Apa bila kita cakap pasala UMNO datang ke sarawak semua orang pusing kepala, macamlah sekarang ini kita semua sudah maju jaya segala galanya. Yang maju hanya sagelintir manusia sahaja yang lain kais pagi makana pagi kais petang makan petang dan untuk esok belum tentu ada. Ini keadaan kita sekarang. Dengan jemputan UMNO bagi tujuan penukaran sistem pamerentahan yang ada agar rakyat jelata khasnya orang Bumiputra dapat bernapas dari terus ditindas masa kini. Pasal mareka datang nanti jangan lah kita lihat kpd apa telah berlaku di Sabah, dan itu semua adalah kelemahan pamimpin sabah menjadikan kedudokkan mareka demikian. Di Sarawak kita perlu buka mata besar dan jangan biarkan apa berlaku di sabah berulang di sarawak, itu sahaja. Jika kita diSarawak mahu ikut mareka diSabah terpulanglah kpd mareka dan jangan salahkan orang. dan jangan salah kan mareka dari simananjung, dan sejak tahun l963, sampai hari ini berapa ramai orang Malaya telah berhijarah ke sarawak dan mengusai ekonomi disarawak? Cuba lihat siap[a yang benar benar mengusainya dan sebagi saorang Bumi, kita perlu lihat kpd realiti dan bukan ccucuk aruk dari pihak yang benar benar takutkan kedatangan UMNO, dan saya percaya kedatangan UMNO bolih menjaminkan lagi kedudokkan Bumiputra dan masa depan yang terjamin.

    ReplyDelete
  2. Soal yang mareka tiak mahu UMNO datang ke Sarawaka adalah kaum Cina ynag bersikap Cuanisma yang berfikiran simpit mareka adalah pernah nagkat sanjata terhadap penubuhan Malaysia dahulu, saki baki mareka yang ada hari ini lah yang menentang kemasukan UMNO ke Sarawak dan insigate kaum kaum bumiputra dengan bermacam contoh tersmasuk Sabah kpd kaum Bumi di Sarawak. Sikap mareka ini adalajh saperti musang berbulu ayam dam mesyarakat 1 Malaysia, dan banyak demanding sampai menyentuh perlembagaan dan hak kaum peri bumi serta banuyak lain.

    ReplyDelete
  3. sial lah umno nak masok sarawak...pergi lah lu...biarkan PBB sahaja di sarawak lah...bodoh.. hidup PBB...jangan harap UMNO nak masuk sarawak... nanti tanah tergadai macam kat sabah...apa jadi di sabah?? negeri miskin sebab hasil kenak kareh oleh umno.

    ReplyDelete
  4. Di kareh oleh umno si ada hal juak. Tapi kinek tok tanah di sarawak tok di kareh oleh cina ajak. Nok ni bagus agik cina kah umno????

    ReplyDelete
  5. Rakyat Sarawak perlu sedar dan bukanlah mata hati secara tenang dan ikhlas...jangan bercerita perkara yang kita tidak tahu apatahlagi mengaitkan Sabah.Kemasukan UMNO ke Sarawak bukan niat UMNO Pusat, sebaliknya ramai peribumi dan Melayu serta Melanau Sarawak sudah meminati UMNO sebab itu agenda untuk mengajak UMNO bertapak di Sarawak semakin rancak dan mendapat sambutan secara senyap-senyap...

    Petanda ini adalah petanda yang besar dan akan mengubah lanskap politik Sarawak,renungkan sekali lagi...jangan hanya menilai yang buruk sahaja, kejayaan dan kecemerlangan kepimpinan dan pemerintahan UMNO sudah terbukti...jika tidak mahu menerima hakikat itu..silakan berikan pandangan.....

    Ramai pemimpin dan bakal pemimpin menunggu-nunggu perubahan ini,Bila lagi Sarawak hendak di UMNOkan ....jika mahu berubah dan diubah...anda dan ramai lagi rakyat Sarawak yang marah-marah dan tidak berpuashati atas prestasi kita selama ini adakah masih mahu terus tertinggal dalam menuntut hak dan menjamin masa depan....? saya rasa hanya kita yang buta hati sahaja menolak hakikat ini.


    UMNO bertapak di Sarawak pun, yang menjadi ketua menteri dan Yang berhormat adalah orang Sarawak sendiri.Tidak ada orang semenanjung(bukan Malaya ya)yang akan merampas kepimpinan Sarawak. Selama ini kejayaan atau kegagalam kepimpinan negeri Sarawak adalah disebabkan pemimpin Sarawak sendiri....Sekian amarneng

    ReplyDelete
  6. KALAU DI MALAYA ORG DAH MUAK DGN UMNO! APAKAH JADAHNYA ORG SARAWAK TERHEGEH-HEGEH BAWA UMNO MASUK SARAWAK???? DAH GILAKAH??? CUBA PERIKSA MENTAL KAT HOSPITAL BT 7...KALI DAH SIK WARAS AGIK...

    SIK SAMPEI KAT KITAK ORG KAH KEBURUKAN DAN PENGKHIANATAN UMNO KEPAD RAKYAT SELAMA MEMERINTAH NEGARA LEBIH 53 TAHUN???

    BUKA MATA LUAS2, BUKA TELINGA LEBAR2
    CUBA PERGI SIASAT MANA2 JABATAN DAN AGENSI KERAJAAN PERSEKUTUAN YG ADA KAT SARAWAK...
    RATA2 KETUA JABATAN ORG MALAYA YG PEGANG...
    ITU BELUM LAGI UMNO MASUK SARAWAK!!!

    KALAU UMNO DAH MASUK...
    LU PIQIKLAH SENDIRI...

    ReplyDelete
  7. Sarawak telah 47 tahun bersama Semenanjung dan Sabah dalam Malaysia. Malaysia telah terbentuk 47 tahun dulu. Bagi generasi muda sekarang, mereka amat selesa dan aman hidup dalam Malaysia. Namun, suara-suara politik generasi lama seperti Taib Mahmud, Jabu, James Masing dan ramai lagi komponen BN Sarawak (PBB, SUPP, PRS & SPDP) telah menjadi penghalang nombor satu ke arah integrasi Semenanjung, Sabah dan Sarawak. Mereka itu sebenarnya tidak suka Malaysia. Mereka berjuang atas nama BN Sarawak bagaikan musang berbulu ayam. Sepatutnya kerajaan persekutuan telah lama menyedari hakikat ini. Suara-suara sumbang mereka ketika UMNO nak masuk Sarawak, kita dah cukup faham. Bukankah begitu ? Guna saja undang-undang ISA kepada sesiapa yang menghalang proses integrasi dan sikap memecahkan Malaysia.

    ReplyDelete
  8. MUAK! itu adalah sifat semulajadi sejenis manusia yang sik pernah rasa puas dan sik tau nak berterima kasih!. Contohnya mun madu dah habis dihisap kumbang jenis yang cepat muak tuk memang sik ubah macam kacang lupakan kulit! Muak atau sik muak, UMNO tetap terbukti sebagai sebuah parti paling kukuh, paling stabil dan paling layak untuk memastikan keutuhan perpaduan kaum bumiputera terus terjamin. UMNO telah banyak berusaha dan sentiasa melakukan perubahan serta transformasi untuk membela hak serta memperkasa kaum bumiputera yang berbilang bangsa dan agama walaupun banyak pihak cuba menghasut UMNO dengan berbagai-bagai isu yang sensitif. Tun Mahathir telah diganti oleh Pak Lah manakala Pak Lah pula telah diganti oleh Datuk Seri Najib. Itu adalah transformasi UMNO namun orang tetap kata MUAK? Dari Tun Mahathir hinggalah ke PM sekarang, Ketua Menteri Sarawak masih lagi memerintah!! Jadi kita orang Sarawak nok pandei muak tuk sik muak ke..?

    Ada juga sebilangan manusia yang bersifat tidak pandai menghargai serta berterima kasih namun pandai membebel dan memberi komen yang hanya dapat melihat keburukan pada orang lain sehingga menganggap UMNO sebagai pengkhianat serta dengan gah! menilai tiada yang baik pada UMNO walaupun dah 53 tahun berusaha! Orang macam inilah pengkhianat perpaduan bangsa dan harus melihat mukanya sendiri di dalam cermin!

    Ada juga sejenis manusia yang bersifat cemburu, kedekut dan hanya cenderung untuk meminta dan menerima sahaja daripada ingin berkongsi dan memberi kepada orang lain. Sebab itu apabila orang semenanjung pegang jawatan di Jabatan Persekutuan dijadikan satu isu sedangkan mereka adalah orang Malaysia. Kalau pak berkira dan pak kedekut nak sibuk pergilah sendiri dan siasat ke semua jabatan persekutuan dan lepas itu barulah kongsikan fakta dengan orang yang sama kepala.

    ReplyDelete
  9. apahal UMNO sik masok ke sarawak sedangkan semua negeri di Malaysia ada UMNO?? sarawak bukan dalam malaysia kah?? kelak madah 1 malaysia.. ptt juak Dr. Mahathir madah "MELAYU MUDAH LUPA.."

    ReplyDelete
  10. Memang melayu sarawak tuk bagi malu bangsa dan sik ada bijik pelir!! Apa orang umno tok bukan melayu kah? yang kita orang sik mau ngan nya dan asyik terhegeh hegeh nak mempertahankan PBB yang diketuai oleh orang yang paling banyak membolot harta negeri diri untuk kepentingan keluarga nya aja??Sik kesian kah bangsa kita terus hidup papa kedana. Tengok contoh pulau bruit apa jadi ngan bangsa diri?dah hampir nak mampus daknya barulah CM datang. nak nolong konon??? Padahal berjuta-juta harga tanah orang kampung dah dijual oleh keluarga daknya. Bangkit!!!! melayu, melanau..tinggalkan PBB sokonglah umno!!!!!

    ReplyDelete
  11. ORANG CINA DISEKTOR SWASTA DINEGERI SARAWAK BERMAHARAJA LELA, TAPI ORANG BUMIPUTERA DISEKTOR SWASTA DI NEGERI SARAWAK, UMPAMA MELUKUT DI TEPI GANTANG.ORANG BUMIPUTERA BANYAK JADI KULI ORANG CINA. KITA ORANG BUMIPUTERA DI SARAWAK TOK SEPERTI SETINGGAN ATAU MENUMPANG DI NEGERI KITA EMPUN. APA LAH NASIB ORANG BUMIPUTERA SARAWAK MASA TOK.BELAJAR TINGGI TINGGI DAPAT DEGREE & MASTER PUN SIK GUNA, MUN TOKEY ORANG CINA, MASIH JUAK ORANG BUMIPUTERA JADI KULI ORANG CINA.

    ReplyDelete
  12. umno nak masok sarawak?i can still be friends with malayan umno members,but its never me to accept to umno set them leg in sarawak,totally bullshit i might say,PBB is enough to do all the damage here.we do not need another corrupted party to mix with this multiracial state.to hell with Umno!even p.ramlee making fun of them.. LOL!!!

    ReplyDelete
  13. UMNO stabil ke? UMNO MASUK SABAH KERANA NAK TENTERAMKAN SABAH YANG KECOH MASA TU, SARAWAK KECOH KE SEKARANG? UMNO SARAWAK NI SAJA NAK KECOHKAN KEADAAN, SAJA NAK BUAT KACAU BILAU, SAJA NAK MELAGA-LAGAKAN BUMIPUTERA SARAWAK!! UNMO SARAWAK SENGAJA CARI ALASAN UNTUK MEMUDAHKAN CAMPUR TANGAN UMNO DI SARAWAK!! SIAL!

    ReplyDelete
  14. Terlalu banyak berpolitik kita susah maok tahu apa yang betul dan yang sik betul. Ada yang sampei ngata boleh jadi kawan dengan orang umno tapi sik boleh nerima sidaknya di Sarawak. Kawan apa orang macam kitak tok? Jangan bullshit! Mun macam ya don't ever show your face di semenanjung you are not welcome. Memalukan orang Sarawak ajak. Kitak tahu berapa ribu rakyat kita Sarawak bekerja di Semenanjung? Kau sik ada keluarga di sinun sebab ia kau berfikiran cetik. Umpama hanya kita boleh cari makan di Semenanjung tapi orang semenanjung sik boleh cari makan di Sarawak. Orang umno semenanjung sik jai gilak macam fikiran kitak ya. Lebih baik kawan dengan monyet daripada kawan dengan kitak yang busuk hati dan hipokrit tok!

    ReplyDelete
  15. UMNO INGIN MASUK SARAWAK?

    JANGAN MIMPI LAH LU..SARAWAK TANAH ORANG DAYAK

    BUKAN TANAH MELAYU.

    ReplyDelete
  16. Siapa kaya raya, apa nasib melayu dan iban sarawak. Sepatutnya kau punya family bisnes empayar cukup duit harta kekayaan melimpah-ruah di Luar Negara seperti Australia, Canada. Apalagi takkan kau nak kikis semua harta rakyat sarawak. Cukuplah bagi peluanglah orang lain. Ini pula mahu jadi TYT setelah tammat KM, apalah kau ini tak takut siksa di neraka

    ReplyDelete
  17. UMNO masuk sarawak bererti Bangsa Melayu, Iban dan lain -lain kaum akan terbela nasib mereka di bumi sarawak. Yang takut UMNO masuk sarawak adalah kroni-kroni Taib Mahmud kerana Bangsa Melanau mahu buat DINASTI MELANAU di Sarawak. KMS 1 Datuk Kalong Ningkan - Iban, KMS 2 Datuk Tawi Sli- Iban, KMS 3 Tun Abdul Rahman Yaakub - Melanau, KMS 3 Datuk Taib Mahmud- Melanau, KMS 4 Tan Sri Adenan Satem Melayu/Melanau Ipar Taib. Abang Johari menang tiga kali Timbalan Presiden PBB, Lawan Abang Abu Bakar- kalah, Datuk Sulaiman Daud-kalah, Tan Sri Adenan Satem -kalah, Abang Johari kekal Timbalan Presiden PBB sehingga hari ini tapi tak dilantik jadi KMS kerana Taib Mahmud tidak suka majoriti pilihan rakyat Sarawak, BN Sarawak akan kalah teruk PRU14 dan PR Negeri 2016 insyallah wabi iznillahitaala, hidup Melayu Sarawak, Abang Johari jangan putus asa berjuanglah hingga ke akhir hayat, agi idup agi ngelaban. Macam mana ahli pakar rasuah korupsi Sarawak mahu jadi TYT, tengok muka kau dolok situa yang tak sedar diri kubur kata mari rumah kata pergi. Go to hell lah

    ReplyDelete
  18. KALAU UMNO SEMENANJUNG MASUK SARAWAK,KACAU ORANG2 IBAN..KAMI ORG2 IBAN AKAN BANGKIT MENENTANG,ADAT NGAYAU AKAN UJUD SEMULA..JANGAN HAIRAN KALAU ADA KEPALA YANG AKAN PUTUS NANTI..JANGAN MAIN2 DGN ORANG IBAN !

    ReplyDelete