Tuesday, November 2, 2010

Affendi terus berjuang demi Umno di Sarawak


Jawatankuasa Penaja Umno Negeri Sarawak (JPUNS) akan meletakkan calonnya pada pilihan raya negeri Sarawak akan datang, dengan hasrat mampu meraih sokongan majoriti rakyat dan sekali gus diberi lampu hijau untuk menebarkan sayap Umno secara rasmi.

Pengerusi JPUNS, Affendi Jeman berkata keputusan itu adalah untuk kepentingan rakyat dan kemajuan Sarawak yang masih memerlukan banyak projek pembangunan infrastruktur, terutama jalan raya, bekalan air bersih dan elektrik.

"Hasrat menyertai pilihan raya adalah sebagai memenuhi permintaan dari ahli-ahli dan penyokong JPUNS di seluruh Sarawak dan Semenanjung.

"Saya sendiri akan bertanding di salah satu kawasan DUN majoriti Melayu di Bandar Raya Kuching," katanya menerusi satu kenyataan.


Calon-calon dari JPUNS dijangka akan bertanding atas tiket Bebas, meskipun Affendi berkata:

"Kita sedang mempertimbangkan kaedah tertentu dan akan membuat pengumuman bila tiba masanya nanti."

Mengikut perancangan awal, calon-calon JPUNS pada pilihan raya negeri kelak akan bertanding di bawah Parti Agenda Rakyat Bumiputera Sarawak (ARBS).

Bagaimanapun permohonan untuk mendaftarkan pergerakan tersebut sebagai parti yang sah terpaksa ditarik balik dari Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (ROS) apabila mendapati prosesnya terlalu lama - sejak 20 Mei 2009.

Sambil kecewa dengan kelewatan tersebut hingga menggagalkan pelan mereka, Affendi berkata "surat penarikan (dengan ROS) akan di hantar dalam masa terdekat".

JPUNS yang kini menjangkau empat tahun, dikatakan mempunyai 70,000 orang ahli di seluruh Sarawak.

33 comments:

  1. Kamik orang udah banyak buat kerja bawa UMNO dulu, dan pernah borng UMNO kena curi orang dalam perjalaanan ke KL dan macam macam lagi, sik kiraa berapa banyakl dduit kamik orang habis, akhirnya UMNO sik jua datang, dan jangan lah angan agan dalam hal tok, UMNO sik akan datang selagi sidak sidak yang sik mahu UMNO datang ke Sarawak. Jauh Pangang Ayam dari Api. OOOI Pok jauh pangang dari api,pok, pok.

    ReplyDelete
  2. maaf hj sulaihi. duluk kitak urang semua bodo-bodo. kinik tok banyak bijak pandai dalam pergeerakan umno di sarawak.

    ReplyDelete
  3. Ahhh mek org sik mok umno la.. sik pat polah parti dikpun ka? mok make identiti dari semenanjung juak ka? kenak sik molah parti sarawak nganti PBB . ada juak best di dengar

    ReplyDelete
  4. Rakyat Sarawak tidak ada pilihan selain UMNO fikir-fikirkanlah

    ReplyDelete
  5. Sarawak adalah merupakan aset tetap BN?? Endang benar tapi kita harus ingat bahawa majoriti penduduk Sarawak tok adalah kaum dayak. Jadi untuk mengekalkan sokongan orang dayak Umno perlu lebih prihatin kepada kaum tok. Banyak orang dayak kinek tok dah mula menentang BN gara-gara sik senang hati dengan apa yang udah dipolah oleh pemimpin-pemimpin negeri terutamanya yang di kontrol oleh PBB. Udah banyak yang rakyat tau tentang pembolotan harta negeri sarawak oleh pemimpin PBB dan sebab ia jua sidak nya nyalahkan umno kerana bersekongkol dan membiarkan perkara ia berlaku. Mun PBB mikir sidak dapat kontrol kaum dayak terus menerus dengan cara lamak tok mungkin sidak nya akan silap besar. Mun api kemarahan kaum dayak tok kian di kipas oleh pihak pembangkang lalu umno si buat apa-apa dan harapkan PBB urus, satu masa kelak udah terlambat bagi BN. Mun dayak sarawak memberontak orang sabah mungkin ikut, masa ia lah umno akan sedar betapa pentingnya memberi perhatian kepada kaum tok dari awal. Umno harus mulakan usaha mencari golongan orang dayak atau bumiputera yang dapat bekerjasama dan dapat menerima umno dengan ikhlas. umno sik boleh begantung dengan orang dayak dalam PBB sebab sidak nya lah yang nolak umno. mun dalam jpun endang benar ada orang bumiputera dayak nyokong mungkin umno harus mulakan pencarian dari sia. Mulakan usaha sebelum terlambat.

    ReplyDelete
  6. Saya setuju kaum dayak sebagai suku kaum majoriti di Sarawak harus diberikan lebih perhatian oleh UMNO sekiranya hendak merealisasikan gagasan 1Malaysia. Kalau ada persefahaman diantara kedua belah pihak tanpa sikap prejudis tentang perbezaan kaum dan agama dan demi keutuhan perpaduan melayu dan bumiputera maka apa salahnya orang dayak jadi Ketua Menteri jika bersama dengan UMNO. Ini adalah lebih baik daripada golongan minoriti yang bertopengkan Islam tapi mencemarkan kesucian Islam dengan perilaku mereka.

    ReplyDelete
  7. Ahhh mek org dolok pun kedakya jua, konon nak bertanding tapi habok pun sik ada???ngabis duit org jak nyokong daknya.sapi buat kerja lembu empun nama. Sebab pembohongan daknya lah banyak org keluar join PKR. Daknya dah merosakkan nama baik umno. Org lain ditunggang daknya macam kuda!ngata alhi 70 ribu? benar kah pok? iboh banyak.. ni ajk kita ni? sik nampak batang idong pun? jangan-jangan nok di matang ia aja pok??kata nak bertanding utk kepentingan rakyat dan atas permintaan ahli??Benarkah pok?bukan utk kepentingan diri sendiri kah?dah dekat eleksen sebiji bukti pun sik ada! jangan mimpi disiang hari pok.cakap sik serupa bikin!!

    ReplyDelete
  8. bak kata calon calon yang akan bertanding atas nama JPUNS di Sarawak tok, mala ajak bertangguh mok memperkenalkan diri sidaknya. Cam nei mok berkempen last minit,jangan jangan sidak calon ya cuma dipergunakan oleh sidak Affendi ajak, ndak ?. Susah juak mok percayak pemimpin macam ya. Orang gago nak berjuang ngan berkempen di Sarawak, nya gago nak berkempen dan berjuang di semenanjugn nun.

    ReplyDelete
  9. Jangan memperkecil kan perjuangan orang lain sedangkan diri sendiri tak buat apa....apatahlagi nak bandingkan diri saudara dengan saudara Efendi. Komen memandang rendah orang lain seperti mengambarkan rendahnya moral saudara.Malang sekali saudara mengharapkan bukti tapi tak kerja cuma peluk bini dalam politik....itulah kelemahan saudara....

    Perjuangan JPUNS bukan diperjuangkan oleh saudara Effendi seorang malah puluhan ribu rakyat Sarawak.Tak payah nak beritahu apa perkembangan JPUNS kepada saudara kerana saudara tak layak...

    ReplyDelete
  10. Siapa yang mempertikaikan keujudan JPUNS adalah orang yang tidak mengikuti perkembangan politik di sarawak. Siapa lagi yang dapat membela kepentingan bumioutra selain dari UMNO. Dah nak tubuhkan parti politik yang sealiran dengan parti tunggak ini pun dah susah di sarawak, jadi apa peluang yang kita ada...Sanggup kita gadaikan masa depan anak cucu kita?. Kita bukan nak tumbangkan orang orang yang berkenaan kerana atas namanya, tapi atas kepercayaan bahawa kita datang dengan alternatif yang baik untuk rakyat. Kita bukan nak tumbang dan naik, kita nak jadi pelengkap kepada senario politik sarawak.

    ReplyDelete
  11. AMARNENG NI ORANG MELAYU DARI SEMENANJUNG MALAYA. NAMPAK SANGAT SAUDARA NAK MELAGA-LAGAKAN RAKYAT SARAWAK DLM BLOG NI. PLEASE STOP OK. SARAWAK FOR SARAWAKIANS. WALAU PUN BUNYINYA AGAK RACIST. TAPI ITU HAKIKATNYA. TAK TERKECUALI SEMUA BANGSA DI MALAYSIA MASIH LAGI TEBAL SIFAT PERKAUMAN MEREKA. JANGAN CUBA TANAMKAN BENIH-BENIH KEBENCIAN DAN PROPAGANDA BUSUK DI SARAWAK. LAGI 1, JANGAN RASA TAHAP PENDIDIKAN KITA TERLALU TINGGI, ADA LAGI ORANG YANG LEBIH TNGGI TAHAP PENDIDIKAN MEREKA.

    ReplyDelete
  12. Orang Sarawak diterima dengan baik di Semenanjung, kenapa kitak tidak melakukan sedemikian dengan orang malaya. Kelak dudi hari anak kita, saudara kita, akan ke sia juak untuk bersekolah atau mencari kerja. Mun dipolah macam ya sidak pun sik suka. Perkauman yang sihat should be ok untuk mempertahankan kepentingan sesuatu kaum. Tapi bab semenanjung, sabah atau sarawak, orang dah sik persoalkan lagi. Kenapa ada antara kita yang menerima PKR, PAS atau DAP, sedangkan sidak pun orang malaya juak. Pegawai pegawai tinggi kerajaan pun orang malaya juak, orang sarawak pun belajar dari malaya juak. Tolong hentikan politik sempit kerana akhirnya orang sarawak juak yang rugi.

    ReplyDelete
  13. anaqbaie, disini kita bercakap mengenai parti politik. habis tu orang malaya yang datang ke sarawak tak di layan dengan baik ke? mereka pun ramai juga bersekolah dan bekerja di sarawak. cikgu-cikgu, pekerja kerajaan atau swasta dan sebagainya dilayan dgn baik di sini. betulkan dulu konteks. jangan salah konteks ye saudara. kita bercakap pasal pemimpin dan parti politik.

    ReplyDelete
  14. ADA KE SIFAT PERKAUMAN YANG SIHAT? WALAUPUN NAMPAK SIHAT DI MATA KUAM ITU SENDIRI TAPI IA BELUM TENTU NAMPAK SIHAT DI MATA KAUM LAIN...BE REALISTIK LA. YANG NAMPAK SIHAT IALAH KEADILAN UNTUK SEMUA KAUM. MALAYSIA NI SUSAH...BUKAN SEPERTI AMERIKA ATAU JEPUN. NEGARA KITA NI BERBILANG BANGSA. KAMI SALUTE DENGAN KERAJAAN SEKARANG NI YANG BERJAYA MENGEKALKAN KEHARMONIAN KAUM WALAUPUN ADA SEGELINTIR RAKYAT YANG MEMBUAT DEMONSTRASI. BUKAN SENANG NAK MAINTAIN NEGARA MACAM MALAYSIA NI WOO. SILAP SIKIT RUSUHAN KAUM BOLEH BERLAKU! TAK KIRALAH DI SEMENANJUNG ATAU SABAH SARAWAK, PIHAK KERAJAAN BERJAYA HANDLE MASALAH SEPERTI INI. SEBAB TU NEGARA KITA NI MAJU! BARU 50 LBH TAHUN MERDEKA, PEMBANGUNAN MALAYSIA AMAT PESAT SEKALI.

    ReplyDelete
  15. saudara yang tak bernama, dari segi konteks mana yang saya salah cakap. saudara memulakan dengan mengatakan amarneng orang malaya, sarawak for sarawakian. Itu yang saya tidak setuju. Bolehkah kita menyatakan hasrat kita dengan lebih bersopan. Kalaulah parti semenanjung datang ke sarawak dan dipimpin oleh orang sarawak, pun sik boleh juak kah. PKR, PAS dan DAp di sarawak semua di pimpin oleh orang sarawak. Sekarang mesti pikir pasal Malaysia, bukan pasal Sarawak ajak. Perkembangan sekarang memerlukan sokongan kerajaan pusat, bukan hanya dalam hal ekonomi tapi semua hal lah termasuk politik. Perkauman memang sihat untuk bumiputra. Mun sik perkauman sekda keistimewaan kita dalam perlembagaan. kalau sekda perkauman, rusuhan akan berlaku lagi kerana kaum bumiputra sik puas hati. memanag sik sihat bagi kaum lain, tapi sihat bagi kita. Mun sik kerana ya, sekda yang akan jaga kepentingan pribumi. Kebanyakan negara ada undang undang dan hak hak peribumi sidak.

    ReplyDelete
  16. aku tak bercakap pasal 3 kaum sahaja (MELAYU, INDIA, CINA) kalau nak pakai istilah tiga kaum utama tu di Sarawak tak sesuai. yang sesuai ialah BUMIPUTERA, CINA, INDIA..india pun sikit. Sarawak ni banyak kaum pribumi dan mereka inilah BUMIPUTERA. tapi sama-sama bumiputera pun sifat perkauman masih tebal lagi. Melayu dengan melayu dia, melanau dengan melanau dia, iban dengan iban dia. tipulah kalau saudara tak tengok kaum saudara sendiri dahulu. ini firtrah manusia. sebab tu holocaust, genocide dan ethnic cleansing berlaku dalam sejarah peradaban manusia. kita bertekak dalam blog ni sebab permainan politik. kerajaan sekarang ni sudah makin hilang pengaruh terhadap rakyat. negeri Sarawak perlu dipimpin oleh orang sarawak sendiri dan kuasa kepimpinan mesti berakar umbi dari sarawak sendiri! bukannya bos besar dari semenanjung tapi bos-bos kecik adalah orang sarawak. apa yang kami nak ialah bos besar dari sarawak! kerjasama kerajaan negeri dan kerajaan pusat still maintain seperti biasa. itu sja!

    ReplyDelete
  17. MACAM MANA SIFAT PERKAUMAN ANTARA SESAMA BUMIPUTERA SARAWAK PULAK? MACAM MANA TU? NAK HARAPKAN UMNO? FOR MALAYS BOLEH LA. AKU UKAI LAUT! KAMI PERLUKAN PARTI POLITIK YANG TAK BERPAKSIKAN PERKAUMAN. PARTI POLITIK UNTUK BUMIPUTERA. SATUKAN BUMIPUTERA SARAWAK. PERJUANGKAN HAK BUMIPUTERA SARAWAK! BUANG PERKATAAN MELAYU TU DAN MAINTAINKAN PERKATAAN BUMIPUTERA, BARU SEDAP DIDENGAR OLEH KAUM BUMIPUTERA LAIN YANG BUKAN MELAYU.

    ReplyDelete
  18. Presiden PKR dari mana? Presiden PAS org mana? Presiden DAP asal mana? Presiden UMNO? semuanya dari semenanjung tanah melayu. kami di sarawak tak nak suasana seperti ini sebenarnya. apa yang kami kehendaki adalah ketua dalam sesebuah parti politik tersebut mestilah anak jati sarawak sendiri tak kira kaum. bukan cuma ketua cawangan saja dari sarawak!! dasar parti politik mesti berpaksikan suasana negeri sarawak sendiri!!

    ReplyDelete
  19. bena juak bah, mun ketua dalam sesebuah parti urang swk, ada chance la jadi perdana menteri malaysia kelak!! best woo. selama tok PM semua dari semenanjung.

    ReplyDelete
  20. Ripin Lamat akan bertanding atas tikey UMNO di DUN Lambir ataupun DUN Bekenu... Sebab sik dapat tempat dalam PBB... terpaksa letak jawatan sebagai setiausaha politik ketua menteri.. Demi untuk jadi YB katanya...

    ReplyDelete
  21. Dalam kontek sarawak dan suasana politik masa tok, mana-mana parti yang bertapak dan akan bertapak di sarawak hendaklah mengambil kira kepentingan rakyat sarawak. Lakukan yang teradil. Di sarawak majoriti adalah dayak. Jadi mun kita nak bersikap adil terhadap org sarawak sudah semestinyalah ketua menteri hendaklah dari suku dayak. Apa ajak nama parti termasuklah umno kita org dayak sik kisah asalkan ada bukti keadilan iaitu ketua menteri orang dayak. Mun macam ya barulah kamek setuju. Ya baru perkongsian kuasa yg adil dan semangat 1malaysia yg jujur. Jangan asyik anggap org dayak tok kerananya bukan islam maka sik layak. Zaman tok bukan zaman sidak stephen kalong ningkan atau tawi seli dolok. Kinek tok banyak org dayak yg layak yang mempunyai pegangan agama walaupun nya bukan islam. TYT kita org islam jadi bagilah peluang kepada org dayak jadi ketua menteri. jangan biarkan generasi muda dayak makin benci dengan sik keadilan tok. Mun PBB sik bagi peluang biar umno ajak buktikan kepada org dayak. ya baru kamek mau nyokong umno. Apa guna kamek nyokong orang sarawak yang sik berlaku adil terhadap org sarawak. bagus kamek nyokong umno walaupun dari semenanjung.

    ReplyDelete
  22. tuan amarneng. Kamek maok tau kitak bercakap tentang Afendi Jeman kah atau Efendi Jeman. lamak tok yang kamek tahu eja nama nya Afendi bukan Efendi. Bila nya nukar namanya dari AAAfendi ke EEEfendi??? Satu lagi, jpuns tok milik sapa kah? dari dolok kamek nenga nama Afendi ajak. sik ada orang lain? Apa Efendi tok Pengerusi barukah nukar Afendi? jpuns tok ada pemilihan kah atau jpuns tok jpuns Sdn.Bhd?

    ReplyDelete
  23. Kita tunggu saatnya samada jpuns menunaikan janjinya untuk bertanding. Kalau sik rakyat yang akan menentukan nasib sidak yang menyalah gunakan nama umno untuk kepentingan peribadi sidaknya.. tunggu ajak dolok. biar sidaknya tido nyenyak dolok..

    ReplyDelete
  24. NAK TAHU SIAPA PENGGANTI KETUA MENTERI SARAWAK?
    Part 1.
    Perjuangan parti PBB adalah perjuangan yang menombor 2 kan orang dayak sampai bila-bila. Sik sedap di dengar tapi kenyataan! Tok lah yg dinamakan politik golongan opportunist minoriti memperbudakkan majoriti. Org dayak dalam PBB pun akan terus sama macam Jabu yg akan terus menumpang, yes sir, yg dikasihi dan yg dicintai. Whatever lah boss!, no. 2 no. 2 lah!, chinchai! Mun dah mula dgn pemimpin yg tamak, org melano pun akan terus mempertahankan kerusi ketua menteri sampei bila bila wpun daknya golongan kecik kerana daknya almaklumlah islee..Manakala org melayu yang tersepit terpaksa encari peluang keemasan mesti mau jadi anak emas cm mengharapkan bulan jatuh ke riba sik salah macam dak awang tanah tapi sayang terpaksa berada di bawah bayangan abang jo. Cuba kita nangga daknya berbaris ngampu berdiri di belakang cm. Jabu, nunggu cm setuju cadangan tun rahman, abang jo nya tentulah bukan ngampu tapi nya rasa nya layak atas dasar seniority, awang in the middle ya sik ke kiri sik juak ke kanan minak nya nunggu peluang keemasan sbab dalam hatinya madah nya lebih pandei dari abang jo wpun junior lagipun nya lebih pandei ngampu cm dari abang jo dan sidak semua ya. tok janggut pulak ya diam diam tapi nya rasa nya lah yang paling layak berdasarkan cita rasa cm sebab nya melano. mun dari segi lain memang sik ada chance tok janggut tok berbanding dgn sidak lain. apa boleh buat sebabkan kelebihan kecik ya ajak nya m e l a n o. maklumlah dari dolok cm tok kita semua dah tahu selera nya. Camni dgn tok nan pulak? Kesian kamek nangga nya tok. Bukan nya sik layak tapi nya dah sik mau lagi ngan politik berbelit belit tok. dah sik larat agi. Semua org PBB tahu apa tok uban dah buat ngan nya. sik iboh kita cerita. Jadi kinek tok ya lah sebabnya tok uban susah nak buat keputusan sapa nak ngantinya. mun nya meri ngan sapa sapa ajak diantara sidak tok alamat berperang lah PBB. mun cm tiba-tiba gol lalu sik sempat nyerah takhta nya lagi parah!! Tapi mungkin problem tok boleh selesai masa ya mun sekiranya andaikata kata org tek (Balu) Datin Seri Rugged memilih salah satu diantara sidak tok untuk meneruskan lagenda cm. ni lah tahu seandainya ya termaktub dalam wasiat cm? masa ya cm dah sik ada nyapun sik penin palak agi miker. sebab kamek rasa mun cm dah gol pun sidak PBB tetap nyokong keputusannya kan?! Tapi mun andaikata semua formula tok sik dapat juak mungkin cadangan kamek dibah tok boleh membantu?.

    ReplyDelete
  25. NAK TAHU SIAPA PENGGANTI KETUA MENTERI SARAWAK?
    Part 2.
    To be fair and square, semua aspiring heavy weight PBB candidates hendaklah sama sama mengundur diri utk mengelakkan peperangan saudara. Mun lobi melobi dan beli membeli terjadi masa konvensyen PBB kelak alamat berperang besarlah daknya. Masa ya kayalah dak perwakilan PBB dapat durian runtuh. Mun tok terjadi kelak menurut info dak SB, MIO, FBI, CIA sik ada org dapat lawan tok awang sebab nya dah berguro ngan cm. Malah menurut info dari dak KGB nya tok mungkin akan lebih hebat dari bossnya kinek tok. Maklumlah hal hal tanah tok semua di tangan nya. Mun mesti juak orang melano alamat abislah kitak org pulau bruit kelak mun dendam tok janggut membara. Jadi mun catur mencatur tok sik juak menjadi mungkin kamek rasa dah sampei masanya utk berlaku adil terhadap sidak dayak sebab lamak tok daknya sik pernah nunjok sikap hidong sik mancong pipi tersorong sorong wpun daknya tahu daknya majoriti. Bak kata PM, cm lagi lebih tahu ngan hal sarawak tok. Jadi macamny ngan jabu? gerenti sik diterima dak dayak sebab daknya tahu jabu tok hanya dapat sampei ke peringkat numpang ajak. Macamny masing ngan mawan? Susah juak sebab mun sorang diberi yg sorang gerenti sik setuju sik adil. Ya lah cm tok dah ngator dari awal beri ngan sidak duak sama 9 kersi. dah lama dolok dah cm ngatoor u..Jadi sebab ya lah kamek rasa cm lamak tok endang sik ada cadangan utk golongan dayak jadi no.1. Jadi terpaksalah cm memaksa dirinya nunggu satu penggal lagi dengan harapan pertengahan penggal kelak terjawablah ilham ya. Mun dikirakan cm tok dah patut dapatkan cuti warga emas kinek tok berbulan madu ngan datin nya. Apa nak penin penin palak agi ngan dak budak budak. Sebab ya PM pun sik berani komen. Mening palak nya ajak. Mun nya boss di sarawak dan tentu kita sik perlu berteka teki macam cm kita tok. Jadi kamek rasa sik hairan mun org yg akan menggantikan cm kelak adalah org yang sik disangka sangka sama sekali sebab ilham tok hanya datang dari langit dan rencana org di langit sik sama dengan apa yg di rancang oleh manusia mau pun nya cm. Tetapi menurut firasat kamek sik mustahil org ya datang dari golongan org dayak? sik mustahil! fikir fikir kan...

    ReplyDelete
  26. kalau jpuns tak stand kali ini,jangan harap orang sarawak nak percaya umno lagi.itu semua ada keoentingan peribadi je...

    ReplyDelete
  27. Pak Sako Dun Beting Maro berharap UMNO Sarawak dapat membela melayu dan bumiputra sarawak di kawasan kami,kami semakin papa dan kehilangan tanah yang diwarisi semenjak zaman British.Harapkan PBB umpama harapkan pagar,PBB makin hak.Apa boleh buat,kita selalu dijanji manis tapi tak ada apa pun.Kami benci Presiden PBB.Selalu janji nak berhenti tapi tak berhenti.Kali ini kami tak percaya lagi.Tunggulah 16 april nanti,kami rasa lega jika umno memimpin kami.Kami tak berani bising sokong umno tetapi jika umno stand,kami sokong umno dan tetap undi umno walaupun umno guna lambang bebas demi menjamin hak dan tanah kami selamat untuk anak cucu kami di masa hadapan,

    ReplyDelete
  28. UMNO=United MALAY National Organisation.. Di Sarawak tok Melayu penduduk ke-3 paling rami de belakang Bumiputra Dayak & Cina.. So mun UMNO nak masuk Sarawak.. Harus fikir kaum majoriti bumiputra.. Sikkan nak suruh kaum Dayak masuk UMNO.. Lain lah mun UMNO di tukar ke United MALAYSIA National Organisation.. Semenanjung rami org Melayu ngek.. Lebih 50%.. Sarawak tok 1/3 pun sik sampei.. Ko sekolah dolok ada ngambik geografi sik? Pahal lah kitak orang nak jual negeri kita tok ngan org sinun.. Kitak orang ya bodo.. Orang seberang nunggu masa jak nak CONQUER Sarawak tok.. Negeri paling kaya di Malaysia.. Masuk UMNO.. Sarawak di bukak tuk semua.. abis bumiputra Sarawak.. Cayaklah.. Tauk sik.. Dengan kekayaan yang ada di Sarawak tok.. Kita mampu jadi sebuah NEGARA.. Jangan kitak orang pikir UMNO masuk rakyat Sarawak akan terus selesa.. Syukur lah ngan apa yang ada pada kita kinek tok.. Jangan menjahanamkan bangsa Sarawak dengan ngembak masuk orang lain.. Alang2 bukak terus jak sempadan dengan Indonesia ya.. Jajah satu Borneo.. Fikir2 lah..

    1SARAWAK.. Sarawak for Sarawakians

    P/S: Macam nei mun orang luar masuk campur urusan rumah tangga kitak org.. Cuba gak.. Suruh org Melaya pegi rumah & ngurus hal rumah tangga kitak org.. Mun ok.. By all means.. Suruh UMNO masuk..

    ReplyDelete
  29. TAHNIAH KEPADA JPUNS KERANA BERJAYA MEMECAH BELAHKAN PERPADUAN RAKYAT SARAWAK TERUTAMANYA BUMIPUTERA. TERIMA KASIH KERANA MELAGA-LAGAKAN KAMI SEMUA. LEPAS INI MUDAHLAH KERJA ANDA UNTUK BERKUASA DENGAN MEMPERGUNAKAN NAMA UMNO!

    ReplyDelete
  30. samekomz..ahakz...sapa pande glak kaka ya...nak membantah jak keja...nampak glak pembangkang...awak ya pande kaka jak...macam2 history d bukak part 1 lah part 2 la..upa la nya ngato....nak bantah pa nak orang polah la..adoh2..kira ok bah owang mok polah sesuatu..dari awak ya nak pande kaka jak...ngerepak sik jd pa...u polah dolok...u bjaya baruk u boleh nak bbunyi...nak u pun sik maju2 ya pa cita kawan..???!!..bunyi macam nak support bumiputra..tp attack owang nak majukan bumiputra drikpun..nampak penting drikpun..ya la owang camtok kaka jak...mun owang macam tok soh kita polah pa pun sik jd...owang nak mempertahan hak masing2...sik macam awak ya nggu,dudok jak,bisin2..nggu owang nyuap...kaka dah pande dah..tp kaka betol2 macam owang sik kuar dari kotak...cita nak masa nenek moyang dolok...nama dah life must go on geng...takut la awak tek owang semenanjong ambik hak awak..??!!hak awak pun blom tntu da gik dah nektok...hak pa gik..??biarlah owang2 ya cuba nak ubah nasib kita...coz kita xpnah pun nak polah pa2...stakat tok kita pa jak dapat..??..kita sama bah...pa nak takut kita dengan owang semenanjong nak datang sarawak..??cikgu awak pun owang semenanjong...sapa merik ilmu...kenang budi ckit..biar nampak kita tok xda kelayakan sikda pangkat..tp kaka mesti berakal ckit...skurang2 kita berik idea...dari kita nak bantah2 jak kja...perubahan mesti blaku...menang kalah jnji kita brani...sik mencangok jak nggu...maybe awak kaka owang xmok berik perhatian kot..awak da madah kenak xpolah parti lain..???ryte..??..awak polah la parti lain..carik team2 awak...geng2 ya dah kuar news,kuar internet,jumpa ngan owang besar2,,awak da..??penghulu kmpong da la...maybe kot...maybe awak jak bencik kot...coz awak sikda owang mok ekot polah parti...cakap senang.....cakap kuar aek liur jak...ya pun takut pk ugi..hmmm...camya la owang sarawak...takut owang len ambik hak owang sarawak....blom owang len gik memerintah dah pk macam2...padahal nak nektok pun rakyat sarawak dah mrasa..mok tnyak ngan awak lok??awak dapat pa nektok..???bukan nak drop sapa2...pelu pk...idup kita dah brapa lamak camtok...YB awak kaya dah nektok tauk x...??brapa lamak dah..??plu pk suma ya...hak kita sama2...awak melayu ka,iban ka,melanau ka,bidayuh ka,slagik nama kaum bumiputra sama jak....skurang2 owang nak brani mencuba untok perubahan ya patut di support....awak pk la ow....awak bisin2,ngerepak pun awak bukan dapat pa,..for JPUNS team's..truskan perjuangan anda...sarawak dalam Malaysia k...

    ReplyDelete
  31. Mudahan jpuns tak stand,baru ada peluang PBB tewas,kamu jpuns pecah undi PKR dan PAS saja.kamu bukan tak tahu dalam PKR dan PAS ramai orang JPUNS.Kami melayu dan bumiputera hanya mahu PBB tewas sebab kami sudah sedar.Ramai peribumi sekarang sokong DAP sebab DAP banyak tolong melayu dan bumiputera rampas balik tanah yang disapu oleh pemimpin-pemimpin jahat dalam BN menipu tanah rakyak.

    ReplyDelete
  32. amarneng...tulah juak kau ya. x ko tauk kmk org tok dari Rukun 13. Pulang kau ke Melaya nun, kmk org xperlu dgn umno.

    ReplyDelete
  33. Untuk bab Afendi dengan amarneng tok udah jadi sejarah!Udah terbukti motif sidak tok didedahkan di dalam Akhbar Utusan Borneo selepas Pilihanraya dolok. Afendi dan amarneng jangan harap nak menjual nama jpuns agik. kitak duak ia dah sik laku agi. Jangan buat orang Sarawak bertambah benci ngan kitak duak hingga mencemarkan nama baik umno!

    ReplyDelete