Tuesday, February 8, 2011

Hebat sangatkah Nazib, hingga cabar Fadillah debat!

Siapa Ahmad Nazib Johari? Usahkan satu Sarawak mengenal dia, majoriti warga bandar raya Kuching pun pasti tidak tahu dengan kewujudan Ketua Angkatan Muda Keadilan Rakyat Negeri itu.

Dia bukannya wakil rakyat, bukan juga menteri atau timbalan menteri, tetapi tiba-tiba budak mentah dalam politik itu mengajak Datuk Fadillah Yusof berdebat 'lah pulak'.

Ilmu belum penuh didada, Ketua Pemuda PBB pula mahu direndahkannya martabat untuk berdebat dengan dia.

"Nazib, bagus lu balik rumah kasi cermin itu muka. Ada hensem kalu, boleh cabar Fadillah berdebat."

Kepala PKR (Datuk Seri Anwar Ibrahim) di Semenanjung ajak Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berdebat, si Nazib pun ada hati nak tiru strategi cabar debat.

"Encik Nazib, ini bukan zaman sekolah lagi dah tau. Tidak ada pertandingan bahas antara kelas lagi dah kalau dah tua bangka."

Debat yang dicadangkan oleh Nazib kononnya ingin menyelesaikan beberapa isu berhubung pemuda atau belia di negeri ini.

Fadillah pula setakat ini tidak memberi respon terhadap cabaran tersebut. Kalau saya di tempat Fadillah pun tidak akan menyahut seruan tersebut.

Apa guna berdebat dengan budak mentah, apatah lagi dengan PKR. Apa yang dapat diselesaikan menerusi perbahasan demikian?

Fadillah merupakan pemimpin belia yang unggul di Sarawak dan mungkin juga di peringkat kebangsaan.

Apabila memasuki dua penggal menjadi Ahli Parlimen Petra Jaya, Fadillah diberi kepercayaan oleh pucuk pimpinan negeri dan persekutuan agar menjadi timbalan menteri dalam kabinet persekutuan.

Tidakkah itu merupakan satu kebanggaan yang jarang dapat dikecapi oleh semua ahli politik baru dan muda seumpama Fadillah?

Saya sanggup meletak taruhan bahawa Nazib tidak mampu menjawab apabila diajukan Fadillah soalan berkisar tentang apa sumbangan PKR terhadap pembangunan belia.

Kalau setakat mencarut dan mengkritik apa yang cuba dibawa Fadillah menerusi kepimpinannya dari aspek belia di negeri ini, saya rasa tidak perlu Nazib terpekik-terlolong meminta Fadillah menyahut cabaran bahas.

Keunggulan Fadillah dalam sayap Pemuda PBB belum dapat digugat setakat ini. Majoriti ahli-ahli Pemuda PBB menyokong kepimpinannya. Pada tahun lepas, dalam Perhimpunan Agung PBB, Fadillah mengekalkan jawatan Ketua Pemuda tanpa bertanding.

Apakah itu tidak cukup untuk membuktikan dia seorang yang berkarisma dan mempunyai perancangan rapi terhadap pembangunan belia?


3 comments:

  1. YB Dillah nang hebat!

    ReplyDelete
  2. Mun nya hebat, kenak cuak berdebat? kan Nzib ya mbiak mentah? Gasak kan!

    ReplyDelete
  3. Bukan cam ya you, malas mok buang masa, banyak lagik hal lain yang lebih penting dapat dipolah untuk rakyat. Apa yang kita dapat dari berdebat ?, glamer ajak, selebih dari ya hanya mok molah kita tok berbalah ajak.

    ReplyDelete