Sunday, October 24, 2010

Sesi soal jawap berkenaan "Najib speech spelt out the true spirit and thought of UMNO/BN"

Satu sesi soal jawap diantara Dr. John Brian Anthony dan UMNO Sarawak berkisar dengan perihal "Najib speech spelt out the true spirit and thought of UMNO/BN".

Dr. John Brian Anthony : It is not an overstatement to say that the development racial disunity in Sarawak is caused by UMNO. That is the reason sarawakian do noy want UMNO into Sarawak, because UMNO strive in divide and rule using race and religion as its main tools.
UMNO Sarawak : Kenyataan ini tidak memeranjatkan kerana seringkali pihak yang bersalah akan menyalahkan orang lain. Saudara berusaha untuk menuding jari saudara ke arah UMNO tetapi sepatutnya saudara menuding jari saudara ke arah saudara sendiri. Cuba renung semula kenyataan-kenyataan yang berbau 'extremist' saudara.


Dr. John Brian Anthony : However, UMNO has PBB as its proxy. This give false security to the Sarawakian as the State government is getting more racialist and heighten religious intolerance through PBB.
UMNO Sarawak : PBB bukanlah 'proxy' kepada UMNO. Itu hanya imaginasi saudara sahaja.

Dr. John Brian Anthony : You can just look around you, the government service position, the business quota, the government project implementation, land titles etc are pointing towards a racial implementation approach.
UMNO Sarawak : Sarawak adalah negeri berbilang bangsa. Bahkan Sarawak adalah model kepada perpaduan kepada negeri-negeri di Malaysia. Dalam sebuah negeri yang berbilang bangsa, sudah semestinya semua usaha, baik politik ataupun perniagaan, akan dilakukan bagi tujuan menjaga keharmonian. Sekiranya UMNO adalah pelampau Melayu, sudah tentu kita tidak melihat kaum bukan Melayu akan mendapat habuan mereka dalam aspek-aspek seperti ekonomi dan sebagainya.

Dr. John Brian Anthony : Change WE must is not an option anymore. The government need to be changed to give us hope for the future.
UMNO Sarawak : Kita mesti berubah tetapi dengan minda yang luas dan bukannya sempit. Kewujudan orang seperti saudara yang mewajibkan kerajaan campuran BN yang menjaga kepentingan semua mesti dikekalkan.

No comments:

Post a Comment