Thursday, October 21, 2010

Perhimpunan Agung Umno 2010 - Umno perlu dilihat lebih perjuangkan hak Melayu

Umno, parti yang menjadi tunggak kerajaan perlu dilihat lebih adil kepada orang Melayu terutama dalam memperjuangkan bidang-bidang yang mereka masih ketinggalan berbanding kaum lain.

Ketua Penerangan Pemuda Umno Datuk Seri Reezal Merican Naina Merican berkata sekalipun prinsip perjuangan Umno adalah berteraskan kepada keadilan untuk semua kaum, namun perjuangan membela hak Melayu perlu lebih diutamakan.

Kesamarataan dan kesaksamaan tidak bermakna keadilan, tapi keadilan akan menjamin kesamarataan dan kesaksamaan," katanya ketika membawa usul menyokong ucapan terima kasih ucapan dasar Ketua Pergerakan Pemuda Umno pada Perhimpunan Agung pergerakan itu.


Reezal Merican berkata tindakan pihak tertentu yang membangkitkan soal kesamarataan dan kesaksamaan sebenarnya masih keliru atau mempunyai agenda tertentu dengan apa yang mereka mahu perjuangkan.

Beliau turut membuat analogi berkenaan kesamarataan dan kesaksamaan dengan cerita sebuah keluarga yang menjamu selera di sebuah restoran.

"Adakah saksama dan sama rata apabila bapa (ketua keluarga berkenaan) memesan tomyam untuknya, untuk isterinya, untuk anaknya yang berusia 15 tahun dan adakah dia perlu juga memesan tomyam untuk anaknya yang berusia enam bulan?

"Anaknya yang berusia enam bulan itu tak perlu makan tomyam tapi mahu susu cap gantung," katanya.
 

No comments:

Post a Comment